0 cutest
:: Shima Yahya ::: Temuduga IPG - Ujian Kecergasan (PART 1)

Temuduga IPG - Ujian Kecergasan (PART 1)

Assalamualaikum.
Entry kali ni dibuat sebab ada adik yang minta tolong update pasal IPG ni dari askfm. Jadi kita tolonglah apa yang patut. Sebenarnya tak tahu ni nak bahasakan diri sebagai akak ke atau aku atau saya atau kiter hihi.


tahun lepas, waktu semorang (batch96) tengah busy isi UPU, adalah kawan yang tanya
“kau dah isi IPG?”

“IPG tu apa?” respon aku. Hahahahaha.
Okay IPG ni Institut Perguruan. Just in case adik adik pun taktahu. Haha. Kalau masuk IPG (5 tahun) habis kita terus dapat ijazah perguruan. Terus boleh mengajar dan lagi senang dapat posting berbanding IPTA/IPTS. Tapi… oleh sebab IPG ni banyak kelebihan dia, nak masuk tu memang payah sikitlah.

Berbalik kepada tadi, lepas kawan tanya sebab dia dah isi, aku pun isi jelah. Tak berharap pun. Kita kena letak dua pilihan dan pilihan aku:
1)      Jurusan bahasa inggeris
2)      Jurusan kaunseling
Dan beberapa bulan lepas isi, result pun keluar. Result IPG keluar lepas result SPM keluar. Dan kelayakan nak dapat selalunya kena result SPM sekurang-kurangnya 5A.  Check, sekali dapat. Jurusan kaunseling. Em okay… tapi….. dah dapat tak semestinya terus dapat tau, ni sebenarnya dapat untuk pergi ala apa benda nama tu serious lupa ni. Okay ingat dah tapi malas nak backspace, Ujian Kecergasan. Masa tu aku dapat dekat IPG Seremban. Sebelum ni tak ada pun Ujian Kecerdasan ni, tahun lepas baru ada. Sebab dia nak ketatkan lagi kemasukan untuk masuk IPG ni.

Dan bila dapat tu, tanya pendapat keluarga, diorang suruh pergi. Abang ambil cuti, dan tolong bawakan. Masa tu punyalah penat google cari nak pakai baju apa semua dan rupanya kena pakai baju tshirt putih. Ye, yang macam waktu sekolah tu. Tudung gelap, hitamlah senang. Dan kasut sukan. Kena bawa alat tulis sekali sebab ada ujian sikit. Jangan lupa bawa IC dan dokumen dokumen yang disenaraikan.



So, masa hari Ujian kecerdasan tu, pagi pagi dah bangun tau. Sebab start pukul lapan. Jadi pukul 6 dah gerak dari rumah sebab jauh tau bukan sebab gigih. Masa sampai tu ramai gila semua pakai baju sama je. Sampai je dia check nama kita lepas tu suruh kita masuk kelas nak ambil ujian. Satu kelas dalam 20-30 orang je. Ujian tu ada dalam 90-120 soalan rasanya kena jawap dalam masa satu jam. Tapi tak payah risau sebab soalan dia senang. Contoh soalan:

Jika pelajar datang lewat ke sekolah, apakah tindakan yang sewajarnya?
A.      Rotan je terus
B.      Gigit
C.      Tanya kenapa lambat
D.      Buat taktahu jela
Okay lebih kurang macamtu je. Dan lepas habis satu jam, dia suruh kita masuk dewan. Dia bahagikan group dan masa tu aku dapat group. Lepas dah bahagi group, dia bagitahu Ujian kecergasan start pukul 10:30 so kita boleh pergi breakfast ke kencing ke kan.

SKIP SKIP SKIP okay start Ujian kecergasan. Ada dalam 20 group jadi setiap group buat ujian lain lain, bergilir-gilir. Group aku mula mula sekali kena buat sit up. Ada lima jenis sit up. Kita kena buat semua lepastu dia catitlah markah. Yang ni aku rasa tak ada masalah pun sebab dekat rumah memang selalu sit up huhuhu.

Ujian yang kedua, kena melompat. Ada empat petak kita kena lompat satu- satu. Dalam masa seminit, dia akan kira berapa pusingan kita dapat buat. Ini pun aku rasa takde masalah sebab ringan hahaha. Nampak macam senang tapi ramai juga yang terjatuh tergolek terpeleot.



Ujian yang ketiga, dia bawa kita pergi dewan satu lagi. Masa ni tengok group lain baru lepas buat masing masing dah termengah terduduk dekat luar dewan. Tengok dalam, kena lari tau. Lima orang lari serentak dari hujung dewan sini ke hujung sana. Dalam masa seminit. 10saat satu larian. Berapa banyak kali kita boleh lari ulang alik. Kalau tiga kali kita sampai garisan lebih 10 saat, dia suruh kita keluar. .

Ujian keempat, kita kena berdiri dekat dinding, dalam masa 1 minit kita kena sentuh hujung kaki lepastu pegang dinding. Kena 45 kali dalam masa seminit baru lepas. Aku dapat buat sampai 50. Mana mana yang tak sampai 45 tu dia kasi ulang sekali lagi untuk dapat markah penuh.

Ujian yang terakhir, ujian tinggi dan berat. Paling senanglah sebab tak penat apa.

Dalam pukul 12:30, habis semua ujian so kitorang dibenarkan balik. Dia kata tunggu lagi sebulan dua, result keluar. Masa ni tak berharap apa pun sebab dia akan pilih yang betul betul fit sahaja. yela lagipun kan dia kata kita ringan kan takleh jadi cikgu kan. Hahahaha.

Bila result keluar, hoish dapat. Tapi… belum dapat lagi. Dapat panggilan temuduga pula dekat IPG Perempuan Melayu Melaka. Kalau temuduga yang ni lepas, barulah boleh masuk ke IPG secara officialnya. Before ni ujian kecergasan kan dapat jurusan kaunseling. Tapi temuduga ni dapat TESL. Jurusan bahasa inggeris. First choice. Ada yang dapat course yang sama masa ujian kecergasan, ada yang dapat lain.

Nanti--- bila result ujian kecergasan batch tahun ni keluar, barulah entry pasal temuduga kedua tu di update ye. Goodluck untuk siapa siapa yang dapat ujian kecergasan tu. Buat elok elok.

Bye, Assalamualaikum.



5 comments:

Anonymous said...

Aww thanks kak. Saya yang tanya and i read already. Saya gemuk la 60kg waaaa sedih. Ramai tak yang gemuk masa hari tu? And buat bnda tu asing2 dri laki kan? Much love, M :)

Shima Yahya said...

Hahaha takpe, boleh je dapat. Sebab rasanya dia nak tengok kita boleh buat tak ujian ujian tu. berat/ringan tak ambil kira.

Shima Yahya said...

dan by the way, buat tu tak asing. campur lelaki perempuan dalam group. hahaha

thaarsini siwasamy said...

kak akhirnya dapat ke tak?

MOHD TAMSIR ALI said...

aku pun nak tanya

 
© Zaidatul Shima Binti Yahya